Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Roboty renowacyjne i odtworzeniowe elewacji kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Stryju na Ukrainie. Etap III Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Programy grantowe / Programy grantowe MKiDN / Projekt

Powrót do: Programy grantowe MKiDN

Roboty renowacyjne i odtworzeniowe elewacji kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Stryju na Ukrainie. Etap III

2021

Jest to kolejny (III) etap prac renowacyjnych rzymskokatolickiego kościoła pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Stryju (archidiecezja lwowska w dekanacie Stryj).

W ramach prac renowacyjnych i odtworzeniowych elewacji kościoła wykonano: prace studyjne (opracowanie ekspertyzy o zawilgoceniu i zasoleniu murów, przyczyny i sposoby zabezpieczeń) i prace renowacyjne elewacji wieży kościoła.

Parafię erygowano jeszcze za czasów za czasów Kazimierza III Wielkiego, w połowie XIV w. Pierwsze wyposażenie kościoła ufundował król Jagiełło w 1427 r. Od XVII w., na skutek powtarzających się klęsk, pożarów i najazdów, kościół ulegał systematycznej degradacji. W późniejszych okresach był kilkakrotnie odbudowywany i remontowany. W 1886 r. pożar doprowadził obiekt do całkowitej ruiny. Do 1891 r. trwała odbudowa kościoła zgodnie z projektem Juliana Zachariewicza. Jej efektem jest eklektyczny wystrój uzupełniony neogotycko-renesansowymi elementami. Po drugiej wojnie światowej kościół nie został zamknięty. Był nieprzerwalnie czynny, dzięki czemu uniknął dewastacji i zachował jednolite neogotyckie wyposażenie (przełom XIX i XX w.).

Prostokątną nawę Kościoła uzupełniają, spełniające funkcję naw bocznych, dwie krótkie i wąskie kaplice oraz prezbiterium (krótkie pięcioboczne) i trójboczna zakrystia. Plan świątyni uzupełnia wysoka wieża o kwadratowej podstawie. Bogata ornamentyka elewacji fasady składa się z bogato dekorowanych renesansowych detali architektonicznych (XVII w.). Elewacje kościoła zdobią tablice pamiątkowe poświęcone Janowi III Sobieskiemu.

 


Beneficjent: Fundacja Semper Fidelis na rzecz Archidiecezji Lwowskiej

Dofinansowanie: 250 000 zł

8
Galeria
Otwórz galerię (8 fotografii)
Otwórz galerię (8 fotografii) dolna-czesc-wiezy
elewacja-po-renowacji iniekcja po-renowacji rusztowania stan-przed-renowacja usuniete-tynki w-trakcie-tynkowania
Udostępnij

Beneficjent: Fundacja Semper Fidelis na rzecz Archidiecezji Lwowskiej

Dofinansowanie: 250 000 zł

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem