Formularz wyszukiwania
× Zamknij wyszukiwarkę. Uwaga: spowoduje zamknięcie bez przeładowania strony

Prace konserwatorskie w kościele pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Bołszowcach Polonika

Przejdź do treści
Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA – strona główna
BADAMY - CHRONIMY - POPULARYZUJEMY polskie dziedzictwo kulturowe za granicą

Nawigacja

  • O nas
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Co nowego
  • Baza poloników
Rozwiń menu główne

Ustawienia

Włącz wysoki kontrast Włącz podstawową wersję kolorystyczną pl Change language to PL en Change language to EN
Zamknij menu
  • Strona główna
  • Co robimy
  • Polonik tygodnia
  • Baza poloników
  • Co nowego
  • Wydawnictwa
  • Edukacja
  • Multimedia
  • O nas
  • BIP
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Patronat i współpraca
  • Press room

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
© 2025 Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Programy grantowe / Programy grantowe MKiDN / Projekt

Powrót do: Programy grantowe MKiDN

Prace konserwatorskie w kościele pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Bołszowcach

2023-2024

Program Ministra „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą”

W ramach zadania będzie przeprowadzony II etap konserwacji XVIII-wiecznych portretów rodziny szlacheckiej Jabłonowskich herbu Prus III. Zostały one w kościele namalowane w kościele pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Bołszowcach, są zlokalizowane na ścianie filara wydzielającego kaplicę w pierwszym przęśle od zachodu, po stronie północnej. Na zdjęciach archiwalnych, pochodzących z początku XX w., widoczne są niezachowane dziś kolejne 4 portrety znajdujące się po drugiej stronie kaplicy, na ścianie południowej. Prawdopodobnie przedstawiały pierwszych fundatorów kościoła – Kazanowskich herbu Grzymała wraz z portretem Marianny (Anny Marii) z Kazanowskich, wnuczki pierwszego fundatora kościoła – Marcina Kazanowskiego, małżonki Stanisława Jana Jabłonowskiego (zachowany fragmentarycznie), a matki Stanisława Wincentego (zachowany portret). Portrety te świadczą, iż kaplica upamiętniała osoby powiązane z wielkimi rodami Rzeczypospolitej – Kazanowskimi oraz Jabłonowskimi i pełniła w pewnym sensie rolę „mauzoleum”. Osoby sportretowane – Stanisław Jan, Jan Stanisław, Joanna de Bethune oraz Stanisław Wincenty odgrywały znaczącą rolę na arenie międzynarodowej i były fundatorami wielu wspaniałych budowli sakralnych i ich aranżacji m.in. kościoła Paulinów w Niżniowie, kaplicy Jabłonowskich przy bazylice jasnogórskiej w Częstochowie, kaplicy św. Feliksa przy kościele kapucynów we Lwowie, ołtarza Pana Jezusa Miłosiernego w katedrze lwowskiej, mauzoleum w kościele jezuitów we Lwowie oraz współfundatorami wystroju kościoła: w Bołszowcach, Konkolnikach, Mariampolu, Krzywinie, Międzyrzeczu. Byli również posiadaczami pałaców i zamków ze wspaniałymi ogrodami m.in. w Krzewinie, Niżniowie, Lwowie, Białej Cerkwi , Mariampolu oraz w Płużnem. Warto tu podkreślić, iż zjawisko występowania in situ portretów fundatorów kościoła jest rzadko spotykane, dlatego należy dołożyć wszelkich starań w celu ich zachowania, zatrzymania postępującej degradacji i zdigitalizowania.

Oprócz walorów estetycznych i historycznych zachowane portrety charakteryzują się nietypową jak dla malarstwa ściennego techniką wykonania – połączeniem techniki fresku z techniką tłustej tempery. Prezentują zarówno warsztat sztalugowy w obrębie portretów: podkład na całej powierzchni, modelunek światłocieniowy, kompozycję i sposób malowania, jak i również warsztat malarstwa ściennego w obrębie ram, wstęg z napisami i tła. Prawdopodobnie malowidła zostały wykonane przez dwóch artystów specjalizujących się w odmiennych technikach wykonania lub przez jednego, który specjalizował się wyłącznie w malarstwie sztalugowym, nie mającym zbyt dużego doświadczenia z tak dużą powierzchnią oraz technologią ścian, na co wskazują widoczne w fotografii w świetle reflektografii IR autorskie zmiany kompozycji (portret Stanisława Wincentego) oraz zastosowanie różnych technik, w zależności od stopnia trudności kompozycji.

W ramach I etapu konserwacji, zrealizowanego w 2023 r., przeprowadzono następujące prace: wzmocnienie strukturalne tynków, podklejenie wypraw tynkarskich z podłożem oraz wypraw z warstwą malarską, usunięcie wtórnych nieestetycznych kitów i retuszy, uzupełnienie ubytków z odtworzeniem oryginalnej faktury oraz wstępne scalenie ubytków warstwy malarskiej. Wykonano również rozbudowane, specjalistyczne badania laboratoryjne identyfikujące technikę i technologię malowideł oraz kwerendę w zakresie historii i historii sztuki. Planowane na 2024 r. prace przewidują konserwację estetyczną portretów: wykonanie retuszu naśladowczego, rekonstrukcji brakujących fragmentów kompozycji, opracowanie ekspozycji najbardziej zniszczonego portretu – Stanisława Jana (wyeksponowanie zachowanych fragmentów polichromii) oraz poszerzenie kwerendy w zakresie historii sztuki, dotyczącej warsztatu artysty.

4
Galeria
Otwórz galerię (4 fotografii)
Otwórz galerię (4 fotografii)

Lokalizacja

Udostępnij

Beneficjent:

Fundacja Dziedzictwo Kresowe

Kwota dofinansowania:

52 500 zł

Zobacz też

Zakończone
Prace konserwatorskie w kościele p.w. Nawiedzenia...
Więcej

Menu dodatkowe

  • BIP
  • Kontakt
  • Press room
  • Patronat i współpraca
  • Deklaracja dostępności
  • Dotacje MKiDN
instytucja nadzorująca
instytucja nadzorująca
© 2025

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA

Realizacja:

Rytm.Digital

Media społecznościowe

  • Kanał na facebook
  • Kanał na instagram
  • Kanał na twitter
  • Kanał na youtube
  • Kanał na Google Arts and Culture
  • Kanał na linkedin
Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej. OK, rozumiem