Władysław Teodor Benda. The story of an illustrator and mask-maker
Wydana przez Instytut Polonika w koedycji ze Stowarzyszeniem Weteranów Armii Polskiej w Ameryce książka jest autorstwa historyczki sztuki, Anny Rudek-Śmiechowskiej. Analizuje ona różnorodną twórczość Bendy i omawia ją na tle historii zarówno ilustracji, jak i masek. Autorka podsumowuje i ocenia również działania artysty w różnych kontekstach, jak i daje sugestie dotyczące dalszych i bardziej intensywnych badań nad twórczością W.T. Bendy i nim samym jako artystą.
Początek XX w. nazywany jest „złotym wiekiem amerykańskiej ilustracji”. To właśnie wtedy popularna prasa osiągnęła szczyt wpływów i popularności, a niemal każda wydrukowana strona była zaopatrzona w jedną lub więcej ilustracji rysowanych ręcznie, zanim przejęła je fotografia.
Artyści, którzy tworzyli te ilustracje, byli równie znani jak dzisiejsze gwiazdy sportu lub influencerzy, a nawet ich wyimaginowane kreacje zaczęły żyć własnym życiem. Do tego stopnia, że przystojny, młody „Arrow Collar Man” J.C. Leyendeckera, który pojawił się w niemal każdym amerykańskim kolorowym magazynie, otrzymywał prawie 17 000 listów miłosnych tygodniowo, więcej niż Rudolph Valentino.
Jednym z czołowych ilustratorów tego okresu był m.in. Władysław Teodor Benda (1873–1948), znany również jako „W.T. Benda”, który w 1899 r. wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, a od 1911 r. został obywatelem tego kraju. Jego ilustracje ukazały się w ponad czterdziestu tytułach magazynów i gazet drukowanych w całych Stanach Zjednoczonych, w tym „Hearst’s International”, „Scribner’s”, „Collier’s”, „McCall’s” i „Life”, a także w książkach jak My Ántonia Willi Cather czy w opowiadaniach Sir Arthura Conana Doyle’a i Jacka Londona. Benda pracował również nad reklamami i plakatami podczas pierwszej i drugiej wojny światowej, namawiając ochotników do zaciągania się do armii polskiej we Francji.
Benda został opisany jako „ojciec amerykańskich masek” — zaprojektowane przez niego maski pojawiały się w przedstawieniach teatralnych, na maskaradach, balach towarzyskich i ilustracjach w magazynach. W latach 30. XX w. napisał artykuł o maskach do Encyclopædia Britannica i autorytatywne studium na ten temat (W.T. Benda, „Masks”, Watson-Guptill Publications, New York 1944).